- Vi kom inte i närheten av att slå världsrekordet. Men under resans gång har vi nått ut med budskapet om vikten av att hålla munnen i trimSamt, i politiskt intresserade kretsar, med budskapet att de medvetet närmar sig en marknad där konkurrensen hårdnar, som DN:s ledarredaktion avslöjat:
I ett annat internt material som DN tagit del av framgår varför apoteket satsat på just tandvård. Om hur marknaden för 'friska' tandvårdsprodukter är "mycket konkurrensutsatt" och om hur apoteket tappar marknadsandelar i kategorin tandkräm och tandborstar. Vd Stefan Carlsson använder alltså monopolets elfte timme till att med en jättekampanj roffa åt sig marknadsandelar på en marknad som egentligen inte har någonting med apotekets statliga uppdrag att göra.Det var kanske ingen överraskning, efter deras tillkännagivande om en ny butikskedja, men det är värt att påminna om. För även om det är förståeligt att ledningen på Apoteket vill dra in pengar (till ägaren staten, eller för att subventionera statligt påkallad verksamhet), är det inte deras uppgift att ägna sig åt att driva vanlig affärsverksamhet. Berättigandet ligger på annat håll.
Westander PR rekommenderade, enligt DN, att Apoteket skulle medieträna fler. Det borde krävas många timmars utbildning för att förklara varför staten ska sälja tandkräm, när medborgarna inte får köpa huvudvärkstabletter på ICA.
Se även
bronenosets: Staten säljer tandkräm
bronenosets: Svår jämförelse (om erfarenheter av olika modeller för läkemedelsförsäljning)
No comments:
Post a Comment