Friday, September 23, 2005

Skolmentalitet II

KUNSKAP I veckan fanns det en väldigt bra sammanfattning av svensk skolmentalitet på familjesidan(!) i DN. Matematikern Jesper Tidblom, som disputerade i onsdags, intervjuades:
Hej, Jesper, varför har det varit så kul med matte?
- Jag tyckte att det var inspirerande att lära mig matematik. I småskolan räknade jag extra för att jag ville lära mig så mycket som möjligt. På den tiden fick ju inte någon ligga före. Man försökte stoppa mig och jag fick ta upp problemet med rektorn. Det var som om jag gjorde något kriminellt. Men det var inte lärarnas fel. De var trevliga. Snarare var de styrda av politikerna. I dag tycker jag att det roliga med matematiken är upptäckarglädjen.


(Det kan tilläggas att innehållet i Tidbloms 18-sidiga avhandling diskuterades ovanligt lite i en intervju på den populärvetenskapliga "Avhandlingen"-platsen. Undrar om ämnet är lika svårt att förklara för forskningspolitiker och finansiärer som för tidningsläsare.)

No comments: