Tuesday, April 04, 2006

"Sveriges studenter" och påverkan

Utbildningsdepartementet lyckades igår sammanfatta ett svenskt demokratiproblem i rubriken till ett pressmeddelande. Den lyder "Regeringen rådfrågar Sveriges studenter".
- För mig är det helt naturligt att vända mig direkt till landets studenter för att få fram vad som är viktigast i arbete med att förbättra Europas studenters studiesociala situation, säger Leif Pagrotsky.

Vad detta handlar om är att kulturministern skrivit ett brev till SFS, för att inhämta organisationens synpunkter.

SFS kan säkert ha något intressant att säga regeringen i frågorna (även om de tidigare hamnat fel i bland annat likabehandlingsfrågor). I ärlighetens namn tycks tyngdpunkten i den politiska påverkan i stort dessutom glida bort från den mer korporativa representationen.

Men det är ganska typiskt att man fortfarande säger - och menar - att man "vänder sig direkt till Sveriges studenter" när man skickar brev till en paraplyorganisation för vissa föreningar, dit folk anslutits mest för att de måste.
Se även:
SOU 1999:121 - "Avkorporativisering och lobbyism" [PDF]

1 comment:

Farsan_Baloo said...

Hej. Jag hamnade på din blogg genom att söka på "bistånd". Liberaler kan ha olika åsikter i frågan. Är du typen som gillar bistånd kanske mitt nystartade projekt "Solidaritetsbloggen" kan vara något.

http://delameddig.blogspot.com

Om inte ber jag om ursäkt för missplacerad reklam :)

mvh / Baloo