Monday, May 09, 2005

SSU och matpriserna

KONKURRENS När en del ungdomsförbund firar Europadagen demonstrerar andra mot lägre matpriser. Från SSU:s hemsida:
"När fokus ligger på lågpris så hindrar det utvecklingen av de produkter som tillverkas i industrin. Detta leder i sin tur till att jobben hotas, säger Livs andre ordförande Hans-Olof Nilsson"
Nog för att det kan finnas andra saker man kan välja att gå efter än priset när man handlar mat. Men det blir lite absurt när regeringspartiets ungdomsförbund - tillsammans med Livsmedelsarbetarnas förbund - de facto demonstrerar mot sänkta matpriser. Som Konkurrensverket skriver om lågpriskonkurrensen:
Genom att förlägga en stor del av inköpen till lågprisbutiker kan [en tvåbarnsfamilj] göra en besparing på 2 000–3 000 kronor om året.

Kedjorna satsar allt mer på egna varumärken vilket beror på hårdare konkurrens och en vilja att profilera den egna kedjan. Om konkurrensen bibehålls kan konsumenterna gynnas av denna utveckling genom lägre priser.

(ur Konkurrensnytt 5/04)
Se även:

Konkurrensverket - Konsumenterna, matpriserna och konkurrensen (rapport 2004:2)

4 comments:

Roland Pettersson said...

Sådana här attacker mot lågpris förekom aldrig innan Lidl kom till Sverige.

Jag gillar Lidl. På samma sätt som man måste kunna få välja att köpa en lågprisbil istället för en Volvo - så måste man kunna få köpa sin mat i en lågprisaffär istället för hos Konsum.

Frankie said...

Men det finns andra problem med Lidl, tex har man tyska produkter i större utsträckning vilket innebär en jävla massa lastbilstransporter på våra motorvägar som leder till sanslöst slitage och stora kostnader för svenska skattebetalare.
Liknande paraleller kan dras till miljön etc. det är ju inte direkt med tåg man transporterar varor. Att svenska kunder ska spara en krona per tvåliterspaket tysk mjölk istället för lokal svensk mjölk lär vi få betala igen när vi får ökade kostnader på infrastruktursatsningar...

Mikke said...

This is pure nonsence. Anybody who works in a competitive industry (I do) knows that increased competition leads to not only lower prices but also differentiation. Differentiation can be lower prices such as Lidl, but also higher quality, new ideas, different distribution techniques etc. I have yet to experience a situation when competition has been bad for the consumer. It also weeds out the in-efficient companies that can't provide products to according to the new requirements, be it prices or quality or what have you.

Neoliberal Agenda said...

Sossarna vill inte att sina polare på Konsum ska behöva utsättas för konkurrens.

Vuxna människor borde kunna betros med att själva bestämma var de vill handla sin mat. Tyvärr verkar socialdemokraterna i Stockholm ha beslutat sig för att det blir alldeles för trassligt om folk själva får välja att handla billigt eller dyrt.

De förefaller ha satt i system att använda den olyckligt utformade plan- och bygglagen för att hindra lågpriskedjorna att etablera sig. Tyska Lidl har efter ett år fått godkänt på bara en av 70 ansökningar om att få bygga nya butiker.

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7833532.asp