CHOKLAD I England lanseras snart en Kitkat-choklad med Christmas pudding-smak. Det låter ungefär lika desperat som de tidigare planerna (på curry-kitkat eller lakrits-kitkat, någon?). Men det kan säkert finnas någon som uppskattar den. Går det att få lönsamhet i den betyder det att någon blivit gladare, går det inte så förlorar företaget pengar. Det absolut värsta som kan hända är att tillverkarna går i konkurs.
Därför är Kitkatexemplet ett väldigt bra exempel på hur marknadsekonomi fungerar. När det handlar om denna lansering, tycks man relativt enkelt kunna se till den grundläggande marknadsmekanismen. Alla kringfenomen - regleringar, avtalstider, externa effekter - må finnas där, men i grund och botten blir det väldigt tydligt vad det handlar om: Att tillfredsställa preferenser för att kunna tjäna pengar och överleva.
Att det sedan i mina öron låter väldigt konstigt med julpuddingschoklad gör inte så mycket. Det gör "lemon cheescake kitkat" också. Den lär vara populär i såväl Italien som Tyskland.
Tuesday, August 10, 2004
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment