Wednesday, June 29, 2005

Tillbaka

DIVERSE Är numera tillbaka vid bloggen, och kommer förmodligen skriva igen lite. Ska också sent omsider svara på Mathias (I Chydenius fotspårs) bokutmaning. Som utlovat.

Antal böcker jag äger?
Har inte räknat (och bryr mig egentligen inte). Några hyllan Ivar fulla.

Senaste boken jag köpte?
En god affär (Lann & Thorsell).

Senaste boken jag läste?
Liksom så många andra bokutmanade läser jag många saker samtidigt och dessutom ofta skrifter med många separata kapitel, så det är lite svårt att säga. Jag tror dock att den senaste bok jag läste ut var ledarskribenten Jesper Bengtssons (s) "Mäktiga medier, mager demokrati", en förvånansvärt balanserad bok som tyvärr mynnar ut i en lätt förutsägbar Elmbrandtsk folkrörelsenostalgi.

Fem böcker som betyder mycket för mig
Douglas Adams Liftarens guide till galaxen (de första tre delarna iallafall) har nog satt sina spår i min humor och mina referensramar.

Per Anderssons Stenbeck, som handlar om en lätt skrämmande, ganska beundransvärd och klart fascinerande man som många har mycket att tacka för.

Mathias nämnde C S Forresters Hornblower-serie, romaner om Napoleonkrigen, som jag självklart också måste ta upp (med undantag för "Hornblower och hans samvete", som mest är märklig).

Håkan Holmbergs Att läsa Karl Popper (eg tankarna som presenteras) rekommenderas. Väldigt intressant att läsa, särskilt parallellt med Platons Staten (Claes Lindskogs översättning).

En bok som är väldigt praktisk att ha till hands är Formler och Tabeller i Fysik, Matematik och Kemi för gymnasieskolan (Ekholm et al).

No comments: